cultural courses - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Devi Rookhuizen - WaarBenJij.nu cultural courses - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Devi Rookhuizen - WaarBenJij.nu

cultural courses

Blijf op de hoogte en volg Devi

03 April 2013 | Taiwan, Taipei

Hoi allemaal! Om mijn kennis van de Taiwanese cultuur nog even snel bij te spijkeren voor ik weer naar huis ga, heb ik me dit semester in een geschreven voor een aantal free cultural courses. Ieder semester kan je je hiervoor inschrijven, de eerste twee semesters is het helaas een beetje aan me voorbijgegaan omdat ik niet op de inschrijvingsdatum had gelet, en de meeste vakken zitten al na een kwartier vol. Dit semester heb ik het wel aangepakt, en heb ik me voor drie vakken ingeschreven, Bopomofo, Business Chinese en kalligrafie.

Bopomofo is het transscriptiesysteem wat ze in Taiwan gebruiken in plaats van pinyin. Voor degene die niet weten wat dat is, met dit systeem worden karakters omgezet in een alfabet zodat we kunnen lezen hoe het karakter moet worden uitgesproken. Hoewel het pinyin in ons alfabet geschreven wordt, is het Bopomofo weer totaal iets anders. Het is een soort alfabet wat gebaseerd is op de klanken van het Mandarijn, en het bestaat uit 36 nieuwe tekens die ik gewoon uit mijn hoofd moet leren. Gelukkig gaat dat best wel makkelijk eigenlijk, alleen het gevaar is dat je het vergeet als het lang niet gebruikt. Het systeem wordt alleen in Taiwan gebruikt dus ik ben bang dat ik het volgend jaar snel ga vergeten, maar ja dan weet ik in ieder geval hoe het systeem werkt. Het systeem wordt ook in Chinese boeken gebruikt (ook alleen in Taiwan), wat het makkelijker maakt om een karakter op te zoeken als je de betekenis niet weet omdat je weet hoe het uitgesproken wordt.
Tot nu toe heb ik twee lessen gehad op maandagochtend, en we hebben nu alle tekens besproken, nu is het dus alleen nog een kwestie van uit mijn hoofd leren en veel oefenen met toepassen!

Business Chinese had ik misschien beter niet kunnen kiezen. Ik had verwacht dat je wat dingen zou leren die bij het zakenleven van pas zouden kunnen komen, daar gaat het vak in principe ook wel om, maar niet op het niveau wat ik gewend ben. Het gaat over werken op kantoor, en de woordjes die we daarbij leren zijn, om maar een voorbeeld te noemen, "kopieermachine" en " mijn computer werkt niet meer" . Nou dat niveau ben ik inmiddels wel een beetje voorbij. Maar ja de meesten in de klas zitten ook wel nog op beginnersniveau. Gelukkig zitten er af en toe ook nog wel wat handige dingen tussen als "marketing" en "sales", alleen had ik verwacht dat we er wel wat dieper op in zouden gaan. Maar ja zo nu en dan wat herhaling kan nooit kwaad.

Hiervoor heb ik nog nooit een kalligrafie cursus gevolgd, wat eigenlijk best vreemd is voor een studente sinologie, ik denk dat ik een van de weinige ben. Thuis wordt het ook wel eens aangeboden door de universiteit maar eigenlijk vond ik het vrij duur voor iets waarvan ik niet zeker wist of ik het wel leuk vond. Ik ben normaal verre van creatief dus toentertijd vond ik het niet waard. Nu vond ik het echter wel een goed moment om het uitproberen aangezien het toch gratis is (lekker Nederlands!). Ik ben erachter gekomen dat het nog best moeilijk is! Natuurlijk wist ik dat het niet makkelijk zou zijn, maar ik had niet verwacht dat ik er zoveel moeite mee zou hebben, maar ja ik heb tot nu toe nog maar een les gehad, en ook al was het lastig, ik vond het wel heel erg leuk, veel leuker dan verwacht!

Behalve school hebben we natuurlijk ook nog wat leuke dingen in het weekend gedaan. Vorige week zaterdag ben ik met Tirza naar de MTV in Ximen geweest. De MTV is eigenlijk een soort van grote videotheek waar ze allemaal kleine kamertjes hebben waar je de uitgekozen film kunt bekijken. Voor 150 dollar (4 euro) krijg je er ook nog een drankje bij! voor mij was het de eerste keer, en we vinden het allebei zo leuk dat we afgelopen weekend meteen nog een keertje zijn gegaan! Oke, eigenlijk was dat omdat de second-run bioscoop waar we oorspronkelijk naar toe wilde gaan, niet meer op de plek zat waar die hoorde te zijn.
Vorige week zondag hebben we nog een heel cultureel uitstapje gemaakt naar het Paleismuseum. Dit stond niet echt boven aan ons lijstje omdat we allebei niet houden van oude potjes en pannetjes kijken, maar ja, het is toch iets wat je gedaan moet hebben in Taipei. We waren er ook eigenlijk best wel snel klaar, hoewel het museum toch echt immens groot is. Als je echt alles zou willen zien heb je misschien aan een dag niet genoeg. Na de exposities van Boeddhabeelden, kalligrafie, en jade te hebben bekeken vonden we het wel weer genoeg cultuur snuiven voor een dag.

Ik heb dan wel de paasbrunch moeten overslaan dit jaar, maar morgen en overmorgen zijn nationale feestdagen in Taiwan, wat betekent dat ik heerlijk twee dagen extra vrij heb. De Taiwanezen zelf overigens niet, zij mogen de graven van hun voorouders gaan vegen, want daar draaien deze 'feest' dagen om. In ieder geval heb ik weer wat extra tijd om leuke dingen te doen, maar daarnaast moet ik ook nog genoeg tijd overhouden om te studeren, want de tentamens staan alweer voor de deur. Maar daar maak ik me gelukkig niet al te veel zorgen om hier :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Devi

Actief sinds 06 Aug. 2012
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 19021

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2012 - 14 Juni 2013

tien maanden Taipei

25 Mei 2013 - 08 Juni 2013

It's more fun in the Philippines!

Landen bezocht: