field trip naar sun moon lake - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Devi Rookhuizen - WaarBenJij.nu field trip naar sun moon lake - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Devi Rookhuizen - WaarBenJij.nu

field trip naar sun moon lake

Blijf op de hoogte en volg Devi

15 Oktober 2012 | Taiwan, Taipei

Deze week heb ik even wat langer op me laten wachten. Dat komt omdat ik van het weekend met de studenten vereniging Student Ambassador op een field trip ben geweest naar Taizhong en Nantou.

Zaterdagochtend zaten we om 8 uur in de tourbus. In totaal waren er drie tourbussen want er gingen zo'n 80 studenten mee (vooral internationale studenten). Eigenlijk had ik helemaal geen zin om mee te gaan op de field trip omdat ik me best ziek voelde zaterdagochtend. Ook was ik bang dat het enorm strakke schema wat ze gemaakt hadden helemaal niet zou worden aangehouden, aangezien Taiwanezen zich meestal niet zo druk maken om de tijd: ze lopen niet, maar slenteren de hele dag door, en vaak zijn ze zelf gerust een half uur te laat. Gelukkig was hier tijdens de field trip helemaal niets van te merken, het strakke schema werd compleet aangehouden :)

Zaterdag zijn we naar Taizhong geweest, zondag naar Nantou. Het eerste wat op de planning stond zaterdag was een barbecue bij de Taizhong zhongshe flower garden. De rit duurde ongeveer 2,5 uur. Bij deze barbecue hoefden we niet onder een brug te zitten net als bij de vorige, ze hadden hier gewoon tafels en krukjes en zelfs een bakplaat met een gasfles :p Ik was wel blij dat ze hier ook veel groente hadden want dat heb ik tot nu toe nog wel erg gemist bij de Taiwanese barbecues, van salades hebben ze ook nog nooit gehoord. Het is meestal heel veel vlees, wat mais voor wie wil en tofu. NAdat we gegeten hadden konden we de flower garden gaan bekijken. Eigenlijk heb ik helemaal niks met bloemen maar dit was eigenlijk toch nog best wel leuk om te zien. Ze hadden niet alleen maar bloemen, maar ook beelden hier en daar staan. Zelfs een molen met kabouters ernaast en klompen ervoor waarin je kon staan. Daar hebben Tirza en ik natuurlijk even gebruik van gemaakt om een mooie foto te maken!

Na de flower garden gingen we weer de bus in op weg naar het tweede onderdeel van de field trip: paintballen! Ik had dit hiervoor nog nooit gedaan maar ik vond het echt superleuk dat we dit gingen doen! De tijd die we kregen was jammer genoeg niet zo lang: 6 minuten, maar uiteindelijk was het maar goed ook dat het niet langer duurde. Twee teams van ongeveer twaalf personen speelden tegen elkaar. Alleen het speelveld was eigenlijk te klein voor dat aantal mensen. Zodra je wilde rennen werd je eigenlijk al geraakt dus dus iedereen bleef maar vanuit 1 plaats schieten. Voordat we begonnen met spelen kregen we een heel pak wat we aan moesten trekken. Het pak was legerprint dus het zag er allemaal best stoer uit. Een beetje jammer alleen dat wij team red waren, want team red was eigenlijk team roze (we kregen een roze pet een rood masker) waardoor ik me toch weer wat minder stoer voelde. Ik heb er wel nog een hele mooie blauwe plek aan overgehouden op me pols, maar het was het zeker waard!

Na het paintballen gingen we door naar Taiwan Times Village, een overdekt 'dorp' wat compleet nagebouwd is in de stijl van de jaren '40. We hadden een uurtje de tijd om het hele dorp te bekijken en om ook iets te eten te vinden. In het dorp werd oude Taiwanese muziek afgespeeld. Ook was er een podium waarop mensen in een (heel fout) kostuum aan het dansen waren. Aan het plafond hingen allemaal rode lantaarns wat er echt heel mooi uitzag. Eten was er genoeg, overal had je kraampjes met verschillende dingen, vooral traditioneel Taiwanees eten. Ik had hier ook een zak kroepoek gekocht. Van alle smaken kroepoek die ze hadden stond een schaaltje voor de kraam om te proeven. Ik had een best pittige soort uitgekozen maar op zich was hij wel lekker toen. Alleen toen ik de zak openmaakte en een stuk opat, was hij toch heel wat pittiger dan ik dacht. Bij Daphne stonden de tranen meteen in haar ogen toen ze een stukje proefde. Ik vond het ook echt niet lekker meer en aangezien niemand anders wilde heb ik de zak maar weggegooid.

Na wat te hebben gegeten in Taiwan Times Village gingen we door naar de laatste stop op deze best slopende dag: de Feng Jia nightmarket. Deze nightmarket lag aan de ingang van de campus van de Feng Jia universiteit. We hadden twee uur de tijd om ons geld uit te geven en daar heb ik dus ook heerlijk gebruik van gemaakt! Ik heb hier in het eerste half uur meteen al een winterjas en een dik vest gekocht. Het viel me wel op hoeveel winterkleding ze hier eigenlijk al op de nightmarket hadden. In Taipei heb ik dat nog niet heel veel gezien. Tirza en ik hebben ook nog een heerlijke crepe gescoord met banaan en chocola. Meestal ben ik een beetje bang om de chocola hier uit te proberen omdat die heir helemaal niet zo lekker is als thuis. Maar deze chocola was prima te eten! Na nog wat rondgeslenterd te hebben op de nightmarket zijn we met de bus teruggegaan naar het hotel. Ik hoorde sommige mensen nog over uitgaan, maar dat zou ik echt niet trekken aangezien we de volgende dag weer om 7 uur gewekt zouden worden. Dus ik lag braaf om 11 uur in bed :)

Na zondagochtend om half acht toast met jam en wat scrambled egg te hebben gegeten, zijn we weer de bus ingestapt op weg naar een nursing home. De SA had namelijk ook een vrijwilligersactiviteit ingepland omdat ze 'weten' dat veel internationale studenten het leuk vinden om vrijwilligerswerk te doen. Zingen met ouderen versta ik alleen niet echt onder vrijwilligerswerk. Maar goed, het was eigenlijk best wel grappig. Tijdens de heenreis naar Taizhong hadden we een Chinees liedjes geleerd om te zingen voor de ouderen. Dat hebben we daar dus ook een stuk of zes keer gezongen. Ook gingen we in groepjes wat ouderen langs om even een praatje met ze te maken. De ouderen spraken allemaal alleen maar Taiwanees ( is anders dan Chinees), we konden dus niet echt met ze praten omdat niemand die taal beheerst, zelfs niet alle jongere Taiwanezen beheersen die taal omdat het vooral vroeger gesproken werd. Daarom kregen we allemaal 1 zin te horen die we dan moesten zeggen tegen de ouderen. Gelukkig stond er wel steeds iemand bij die kon vertalen voor ons wat de ouderen terugzeiden.

Nadat we uitgezongen en gepraat waren met ouderen, gingen we dan eindelijk naar Sun Moon Lake. De rit hier naar toe duurde wel nog 2,5 uur. Maar ook dat was het zeker waard. Sun Moon Lake is het grootste meer van Taiwan. Het heeft zijn naam te danken aan zijn vorm. De ene kant van het meer is heel groot en in de vorm van de zon en de andere kant is wat kleiner en in de vorm van een maan. Natuurlijk kan je dat vanaf de zijkant van het meer niet zien omdat het zo een groot, uitgestrekt meer is, maar als je er overheen zou vliegen zou je het kunnen zien.
Het meer was echt supermooi om te zien, en de omgeving maakte het helemaal af. We gingen met een boot het meer over en achter als we achter ons keken, lagen er een paar onwijs mooie bergen. Ze waren zo hoog dat ze in de wolken verdwenen. We sloten de field trip af met een fietstocht langs het meer op een mountainbike. Hier hadden we ongeveer anderhalf uur de tijd voor. Lang niet genoeg om het hele meer rond te fietsen. Maar wat we hebben gezien in die anderhalf uur was echt prachtig. Ik vond de omgeving een stuk mooier alleen al omdat er niet zoveel mensen te zien waren. Bij de plaats van de boottocht was het zo ontzettend druk. Het fietspad ging best wel wat stukken omhoog en omlaag wat het ook weer stuk leuker maakte om te fietsen. Sowieso vond ik het fietsen leuk om te doen omdat ik het al meer dan 6 weken niet meer had gedaan! Bij het meer hadden ze trouwens ook een gondel die omhoog. Maar helaas hadden we daar geen tijd voor. Wel jammer vond ik dat omdat je dan echt een goed uitzicht over het hele meer had kunnen hebben. Maar gelukkig was de fietstocht ook echt superleuk om te doen!

Na een terugreis van ongeveer 4 uur waren we weer in Taipei. Het voelde alsof ik wel een week was weggeweest! Zoveel gedaan en gezien! Deze field trip is me zeer goed bevallen en het is ook wel makkelijk om zo mee te gaan dan dat je in je eentje zo'n hele reis moet plannen. Natuurlijk ben ik ook wel van plan om nog zelf te reizen door Taiwan. Ik wil bijvoorbeeld heel graag nog naar Hualien, ten oosten van Taiwan, en naar Tainan en Kenting, ten zuiden. Dat zijn dan alleen wel reizen die langer dan twee dagen gaan duren denk ik. Maar de volgende field trip die weer op de planning staat is van de IY (international Youth) richting Jiufen, nog meer ten noorden. Deze field trip is maar voor 1 dag, maar dan wil ik ook zeker weer mee!

  • 15 Oktober 2012 - 16:38

    Rianne:

    Zo af en toe lees ik je verhalen. Leuke trip zeg!! Kan begrijpen dat je het gevoel hebt langer te zijn weggeweest dan een dag. Veel plezier nog!!

  • 15 Oktober 2012 - 17:16

    Anne:

    Mooie trip. Zingen met ouderen is ook leuk. Kun je, als je terug bent, ook met buurman doen, vindt hij vast leuk ;-) Plaats je nog foto's van de trip?

  • 23 Oktober 2012 - 14:14

    Oma Harms:

    Hallo Devi,
    Ik vind je reisverslagen erg leuk, Fiona heeft mij geleerd hoe ik dat moet doen, ik hoop dat als zij weg is het nog weet.
    Je maakt wel veel mee zo he, het is een hele ervaring dat is ook maar eens in je leven.
    Veel lieve groetjes en ook nog bedankt voor je kaartjes Kus Oma

  • 23 Oktober 2012 - 14:14

    Oma Harms:

    Hallo Devi,
    Ik vind je reisverslagen erg leuk, Fiona heeft mij geleerd hoe ik dat moet doen, ik hoop dat als zij weg is het nog weet.
    Je maakt wel veel mee zo he, het is een hele ervaring dat is ook maar eens in je leven.
    Veel lieve groetjes en ook nog bedankt voor je kaartjes Kus Oma

  • 23 Oktober 2012 - 14:14

    Oma Harms:

    Hallo Devi,
    Ik vind je reisverslagen erg leuk, Fiona heeft mij geleerd hoe ik dat moet doen, ik hoop dat als zij weg is het nog weet.
    Je maakt wel veel mee zo he, het is een hele ervaring dat is ook maar eens in je leven.
    Veel lieve groetjes en ook nog bedankt voor je kaartjes Kus Oma

  • 23 Oktober 2012 - 14:14

    Oma Harms:

    Hallo Devi,
    Ik vind je reisverslagen erg leuk, Fiona heeft mij geleerd hoe ik dat moet doen, ik hoop dat als zij weg is het nog weet.
    Je maakt wel veel mee zo he, het is een hele ervaring dat is ook maar eens in je leven.
    Veel lieve groetjes en ook nog bedankt voor je kaartjes Kus Oma

  • 23 Oktober 2012 - 14:14

    Oma Harms:

    Hallo Devi,
    Ik vind je reisverslagen erg leuk, Fiona heeft mij geleerd hoe ik dat moet doen, ik hoop dat als zij weg is het nog weet.
    Je maakt wel veel mee zo he, het is een hele ervaring dat is ook maar eens in je leven.
    Veel lieve groetjes en ook nog bedankt voor je kaartjes Kus Oma

  • 23 Oktober 2012 - 20:03

    Michel Cats Klopping:

    Hoi moppie,

    Zo je heb echt een hoop gedaan in een weekendje.
    Hoe je het allemaal beschrijft klinkt het heel erg mooi daar, mooie omgeving.
    en je heb nog is paintballt echt leuk.
    Als ik in februari bij je ben zou ik zeker naar het mooie uitzicht willen, waar je bent geweest.

    Ik spreek je snel dikke kus en knuffel -XXX-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Devi

Actief sinds 06 Aug. 2012
Verslag gelezen: 697
Totaal aantal bezoekers 18969

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2012 - 14 Juni 2013

tien maanden Taipei

25 Mei 2013 - 08 Juni 2013

It's more fun in the Philippines!

Landen bezocht: